مستربچ لیز کننده

اگر در زمینهٔ صنعت، به ویژه تولید پلاستیک فعالیت داشته باشید، حتماً مستربچ لیز کننده برای شما نام‌آشنا است. ما در این مقاله به شرح مفصل دربارهٔ این عامل سازگار کننده خواهیم گفت. مستربچ لیز کننده انواع مستربچ های لیز کننده تولید مستربچ های لیز کننده مزایای استفاده از مستربچ  های لیز کننده رفع چسبندگی […]

خرید مستربچ لیز کننده

مستربچ لیز کننده

اگر در زمینهٔ صنعت، به ویژه تولید پلاستیک فعالیت داشته باشید، حتماً مستربچ لیز کننده برای شما نام‌آشنا است. ما در این مقاله به شرح مفصل دربارهٔ این عامل سازگار کننده خواهیم گفت. مستربچ لیز کننده انواع مستربچ های لیز کننده تولید مستربچ های لیز کننده مزایای استفاده از مستربچ  های لیز کننده رفع چسبندگی […]

اگر در زمینهٔ صنعت، به ویژه تولید پلاستیک فعالیت داشته باشید، حتماً مستربچ لیز کننده برای شما نام‌آشنا است. ما در این مقاله به شرح مفصل دربارهٔ این عامل سازگار کننده خواهیم گفت.

تعریف مستربچ ؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مستربچ ارائه بدهیم باید به ترکیب سه مورد زیر اشاره کنیم:

  1. پلیمر پایه
  2. عامل سازگار کننده
  3. افزودنی‌های شیمیایی

نحوهٔ تولید این ماده گرانولی شکل درست در زمان ادغام پودر رنگ در یک رزین پایه انجام می‌شود.
انواع مستربچ لیز کننده

انواع مستربچ با توجه به کاکرد آنها

لازم به ذکر است که مستربچ‌های لیز کننده انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و کاربردی که دارند، نامگذاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد زیر از جمله مهم‌ترین و بهترین انواع مستربچ لیز کننده محسوب می‌شوند:

مستربچ پراکنده

اگر هدف شما کاهش قیمت و بهبود خواص است، مستربچ پراکنده گزینه ایده‌آلی است. از بهترین نمونه‌های آن می‌توان به تالک، میکا و کربنات کلسیم اشاره کرد.

مستربچ رنگی

مسئولیت رنگ کردن صنایع پلاستیکی به عهدهٔ مستربچ رنگی است و به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای تشکیل دهنده این محصول به شرح زیر است:

  • رنگدانه: به رنگدانه‌ها پیگمنت نیز گفته می‌شود که در دو گروه آلی و معدنی دسته‌بندی می‌شوند. نوع آلی آن فتالو سیانین سبز است و نوع معدنی اکسید آهن یا تیتانیوم به رنگ قرمز است.
  • سازگار کننده: به منظور پخش پیگمنت‌ها از مادهٔ سازگار کننده استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این ماده تاثیر منفی بر کیفیت رنگ محصول نداشته و از طرفی پلیمر را پایدار می‌کند.
  • پلیمر حامل:پس از پخش پیگمنت‌ها پکنواخت بودن آن‌ها حایز اهمیت است. معمولاً پلیمر مناسب با توجه به شاخص مذاب، برای این منظور استفاده می‌شود.

مستربیچ افزودنی

از مستربچ‌های افزودنی به منظور بهبود خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی محصولات تولید شده، استفاده می‌کنند. تنوع این مدل از مستربچ بسیار بالا بوده و شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

شفاف کننده‌ها PP

به مستربچ شفاف کننده هسته‌زا نیز می‌گویند. اگر محصولات پلاستیکی به رنگ کدر باشند از این ماده استفاده می‌شود. درواقع pp  به واسطه افزایش پروپیلن موجود شروع به سازماندهی مولکولی می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربرد این محصول تولید انواع ظروف یکبار مصرف است.

براق کننده PE

کارآیی PEها نیز مشابه مورد قبلی است و برای روشن کننده نوری، به عنوان مواد سفید کننده پلیمر، سفید کننده فلوئورسنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مستربچ لیز کننده

به جرأت می‌توان گفت که پرکاربردترین نوع مستربچ مدل لیز کننده است. خرید مستربچ لیز کننده در صنعت پزشکی مانند ساخت انواع سرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع به واسطه این مدل از مستربچ اصطکاک بین قطعات کاسته می‌شود.

آنتی بلاک

گاهی اوقات سطوح پلیمری بسیار چسبنده است و برای رفع چسبندگی از آنتی بلاک استفاده می‌کنند.

نانو افزودنی

مستربچ‌های نانو افزودنی در پایه‌هایpp ،pe، upvc  تولید شده و دارای خواص مکانیکی و ضربه‌پذیری هستند.

آنتی استاتیک

برای رفع الکتریسته ساکن و کاهش گردوغبار روی صنایع پلیمر و پلاستیکی ازآنتی استاتیک استفاده می‌کنند.

پایدار کننده نور UV

گاهی به روی محصولات پلیمری اثرات تخریب یا تغییر رنگ بر اثر تابش اشعه ماوراءبنفش مشاهده می‌شود که رفع آن بر عهده UVها است.

ضدسایش

از مستربچ ضدسایش ک‌سیلیکونی و بر پایه پلی‌اتیلن هستند برای محصولاتی که سایش بالایی دارند استفاده می‌شود.
نحوهٔ تولید مستربچ لیز کننده

نحوهٔ تولید مستربچ های لیز کننده

بهتر است قبل از خرید مستربچ لیز کننده شیوهْ ساخت آن را مورد بررسی قرار دهید. سپس با توجه به استاندارد بودن میزان مواد تشکیل دهنده با خیالی آسوده می‌توانید برای خرید اقدام کنید. نحوهٔ تهیه این محصول به شرح زیر است:

مواد مورد نیاز تولید مستربچ های لیز کننده

  • 60 درصد پودر پلی‌اتیلن
  • 30 درصد منیزیم سیلیکات خشک
  • 10 درصد اروئیک اسید آمید

در درجه اول اندازه‌گیری موارد نامبرده در گراویمتر تغذیه اکسترودر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سپس پودر پلی‌اتیلن و منیزیم سیلیکات به کمک مخلوط کنی پرسرعت ترکیب می‌شوند تا جایی که مخلوطی همگن به دست آید.

تا 4 دقیقه فرایند مخلوط کردن را ادامه داده و سپس اروئیک اسید آمینه را اضافه می‌کنند و به مدت 6 دقیقه با سرعت بالا مخلوط می‌کنند. پس از ترکیب یکنواخت محصول به دست آمده در قیف تغذیه اکسترودر ریخته می‌شود.

برای تنظیم دمای هیتر نیز لازم است ناحیه تغذیه تا پایان دای تنظیم شود و دمای آن در شرایط معمولی بین 100 تا 220 درجه تنظیم شود. سپس دور مارادون را به روی 300 دور تنظیم می‌کنند تا پس از مخلوط شدن وارد اکسترودر شده و از قسمت تغذیه عبور کند.

در این حالت مواد کاملا مذاب و همگن شده است. بعد از اکستروژن  کامل و پراکنش یکنواخت، مواد مذاب از دای به کمک تیغه‌های خرد شده، خارج و به درون حمام سرد منتقل می‌شوند. در این مرحله نباید مواد بهم بچسبند. بعد از خنک شدن نوبت به خشک شدن گرانول‌های به دست آمده رسیده و سپس مستربچ  آماده بسته‌بندی می‌شود.
مستربچ لیز کننده چیست

شیوهٔ کار مستربچ لیز کننده

بهتر است برای خرید مستربچ های لیز کننده از اصل و اورجینال بودن آن اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به استفاده کنید. برای استفاده آن را به سطح مواد منتقل می‌کنند تا اصطکاک را کاهش دهد.

دقت داشته باشید که هرچه گرانول‌ها بزرگ‌تر باشند اثر ضدچسبندگی بیشتر می‌شود ولی این مسئله تاثیری منفی بر خواص نوری دارد. برای افزایش شفافیت پلیمرهای ‌پلاستیکی استفاده از آمیدهای عالی توصیه می‌شود.

مهمترین مزایای استفاده از مستربچ های لیز کننده

از آنجایی که مستربچ‌ها به شکل ذره‌ای و گرانولی هستند، ذخیره‌سازی و انبار کردن آن‌ها به مراتب آسان است و برای جابجایی نیز دشواریی وجود ندارد. از طرفی برای مخلوط کردن پودرها وقت و هزینه‌ای شما بهینه می‌شود و مستربچ‌های امکان تکرارپذیری فرآیند را فراهم می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های مهم این محصول، قابلیت استفاده در تولید کالاهای پلاستیکی است.  به عنوان مثال برای ساخت مخازن پلی‌اتیلن این گرانول‌های لیز کننده کاربرد داشته و با استقبال در صنایع مختلف مواجه شده است.

 

با توجه به انواع مستربیچ لیز‌ کننده می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین نوع را انتخاب و خریداری کنید. توصیه می‌کنیم که قبل از خرید مستربچ لیز کننده از کیفیت محصول اطمینان کسب کرده و سازگارترین نوع مستربچ با موارد مصرف خود را خریداری کنید.

 

رفع چسبندگی پلاستیک

رفع چسبندگی پلاستیک

برای رفع چسبندگی پلاستیک از مستربچ لیزکننده استفاده می کنند.در مستربچ های روان کننده که از چسبیدن لایه ها به یکدیگر جلوگیری می کند از اتوبلوک هایی مثل آمیدهای چرب و پلی تترافلوئورواتیلن استفاده می گردد.با این مواد سطح پلاستیک جلا داده شده و میزان چسبندگی آن کاهش می یابد.برای رفع چسبندگی سفره پلاستیک هم از همین ترکیب استفاده می شود.

اگر می بینید که محصولات پلاستیکی مثل سفره به هم می چسبند و به سختی جدا می شوند به این دلیل است که در ترکیب آنها از مواد ضد چسبندگی استفاده نشده است.

از مستربچ لغزشی برای کاهش مشکلات حمل و نقل در زمان پیچیدن نوارهای پلی الفین هم استفاده می شود.این مستربچ ضریب اصطکاک در نوارها ایجاد کرده و صافی آنرا افزایش می دهد.از ویژگی های این مستربچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چسبندگی فیلم ها را کاهش می دهد

چسبندگی فیلم به فیلم یا فیلم به فلز را کاهش می دهد

پردازش پذیری مواد را بالا می برد

ضریب اصطکاک را کم می کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.