تولید درب بطری آب معدنی

اگر به بدنه و درب بطری از چه چیزی ساخته شده است.ما در این مقاله می خواهیم شما را با تولید درب بطری آب معدنی و مواد مورد استفاده در آن آشنا کنیم. تولید درب بطری آب معدنی درب بطری آب معدنی با چه موادی تولید می شود؟ دستگاه تولید درب بطری آب معدنی درب […]

تولید درب بطری آب معدنی

اگر به بدنه و درب بطری از چه چیزی ساخته شده است.ما در این مقاله می خواهیم شما را با تولید درب بطری آب معدنی و مواد مورد استفاده در آن آشنا کنیم. تولید درب بطری آب معدنی درب بطری آب معدنی با چه موادی تولید می شود؟ دستگاه تولید درب بطری آب معدنی درب […]

اگر به بدنه و درب بطری از چه چیزی ساخته شده است.ما در این مقاله می خواهیم شما را با تولید درب بطری آب معدنی و مواد مورد استفاده در آن آشنا کنیم.

تولید درب بطری آب معدنی

تولید درب بطری آب معدنی

این روزها تولید درب بطری آب معدنی در صنعت مورد توجه زیادی قرار گرفته است. درب‌ها از مهم‌ترین مولفه‌ها در بسته‌بندی هر محصول به حساب می‌آیند و آب معدنی هم از این موضوع مستثنی نیست! پس لازم است تا درب آن، از جنس مواد اولیه و درجه یک ساخته شود.

برای تولید درب بطری اب معدنی از دستگاه تزریق یا قالب گیری فشاری استفاده می کنند.اما با توجه به اینکه قالب گیری تحت فشار خیلی از هزینه های تولید کم می کند تولید کنندگان ترجیح می دهند که از این روش استفاده کنند.

درب بطری آب معدنی با چه موادی تولید می شود؟

درب بطری آب معدنی با چه موادی تولید می شود؟

درب بطری‌ها به ویژه بطری‌های آب معدنی بیشتر از پلاستیک ساخته می‌شوند. اما گاهی شاهد بطری‌هایی با درب‌های فلزی هم هستیم. مواد مورد استفاده برای ساخت درب بطری، بر اساس کاربرد و نوع بطری انتخاب می‌شوند. خواصی مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، دوام، واکنش ندادن با ترکیبات مایع و مقاومت در برابر رطوبت، از جمله مواردی هستند که باید به دقت در نظر گرفته ‌شوند.

معمولا درب بطری آب معدنی از جنس پلی‌‌اتیلن‌ترفتالات، پلی‌‌پروپیلن، پلی‌اتیلن کم چگالی، پلی‌اتیلن با چگالی بالا، پلی‌وینیل کلراید، پلی‌استایرن و پلی‌کربنات ساخته می‌شوند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

پلی اتیلن ترفتالات(PET)

پلی‌اتیلن‌ترفتالات، غیرسمی، سبک وزن، قوی و بادوام، سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است. از این ترکیب در بطری‌های پلاستیکی برای درب بطری‌ نوشابه‌های گازدار، آب معدنی، دوغ، آب‌میوه، روغن‌‌های خوراکی و… استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن

پلی‌پروپیلن، غیر سمی، سازگار با محیط زیست، قابل بازیافت و تجزیه‌پذیر است. این ترکیب دارای خواص بازدارندگی خوبی است؛ بنابراین در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. از پلی‌پروپیلن در ساخت بطری‌های نوشیدنی و بطری‌های روغن خوراکی به دلیل مقاومت در برابر حرارت و سایر ظروف پلاستیکی بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.

پلی‌ اتیلن

پلی‌اتیلن دو نوع است:

1)     پلی‌اتیلن کم چگالی (LDPE)

2)     پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

این ترکیب دارای خواص شیمیایی پایدار، مقاومت اسیدی خوب، مقاومت قلیایی خوب و خواص حفاظتی بالا است و قابلیت پلمپ شدن را دارد. اما باید توجه داشت که به دلیل مقاومت حرارتی کم، از این ترکیب بیشتر در لوله‌های آزمایش از جنس پلاستیکی و در بطری‌های بسته‌بندی محصولات بهداشتی و محصولات شیمیایی استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلراید

پلی‌وینیل‌کلراید یک ماده ترموپلاستیک است؛ از این رو در اثر گرما نرم و شکل‌پذیر می‌شود. از این ترکیب می‌توان برای ساختن درب‌های بطری شفاف، سبک و بسیار بادوام استفاده کرد.

پلی استایرن

پلی استایرن یک پلیمر رزینی شفاف، مقاوم و غیرقابل انعطاف است که دارای مقاومت شیمیایی است. از آن برای ساخت کوزه‌های کوچک، درب بطری، فنجان و ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود.

پلی کربنات

پلی‌کربنات یک پلیمر ترموپلاستیک است که محکم و شفاف است و در ساخت ظروف نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مواد به صفحه تولید پلی کربنات مراجعه نمایید.

پلی اتیلن نفتالات

پلی‌اتیلن‌نفتالات نوع جدیدی از ترکیبات به کار رفته در بسته‌بندی‌های پلی‌استری است که با خواص حفاظتی خوب، مقاومت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش و همچنین مقاومت در برابر حرارت در بسته‌بندی‌های مواد غذایی به کار می‌رود.

مستربچ

برای رنگ دادن به درب بطری باید از مستربچ استفاده کرد. برای که بدانید مستربچ چیست به مقاله مستربچ مراجعه نمایید.

درب بطری آب معدنی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

درب بطری آب معدنی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

1)     خواص مکانیکی

استحکام، سختی، قابلیت ارتجاعی/ انعطاف‌پذیری برای مقاومت در برابر نیروهای فشاری/ مقاومت و دوام در برابر ضربه.

2)     خواص عایق‌بندی

پلمپ محکم برای پیشگیری از ریزش و نشتی/ مقاوم در برابر رطوبت، بخار آب، گاز، نور، بو و گرما.

3)     ویژگی‌های ایمنی

غیرسمی بودن/ مقاومت در برابر خوردگی/  دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضدحشرات و آفات.

4)     سایر ویژگی‌ها

امکان‌ استفاده از آن در عملیات خودکار کارخانه /مناسب بودن برای چاپ موارد مربوط به محصول/ در دسترس بودن/ قیمت مناسب.

 

راه‌های نگهداری از درب بطری آب معدنی

  1. بسته‌بندی

دقت داشته باشید که درب بطری‌های آب معدنی می‌بایست در یک محیط تمیز و بدون گرد و غبار بسته‌بندی شوند. پک‌های بسته‌بندی هم که معمولا از جنس پلاستیک هستند، باید مطابق قوانین مربوط به ایمنی و بهداشت مواد غذایی در کارتن‌ها قرار بگیرند.

  1. ذخیره‌سازی

بسته‌های آماده شده باید در انبارهایی با تهویه مناسب، مکان‌هایی خشک، بدون بو و عاری از هر گونه آلودگی نگهداری شوند. توجه داشته باشید که مدت نگهداری آن‌ها نباید بیش‌تر از 6 ماه باشد.

  1. توجه به الزامات

شکنندگی درب بطری در دمای پایین افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که دمای انبار نگهداری درب بطری‌ آب معدنی کمتر از 18 درجه‌ی سانتی‌گراد است، درب بطری باید به مدت 24 ساعت قبل از استفاده در محیطی با دمای بالاتر از 18 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد.

آیا درب های پلاستیکی بطری آب معدنی قابل بازیافت هستند؟

آیا درب های پلاستیکی بطری آب معدنی قابل بازیافت هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درب‌های بطری آب معدنی گاهی اوقات قابل بازیافت هستند و گاهی خیر!

درپوش‌های پلاستیکی با جنس‌های مختلف دارای نقطه ذوب‌های بسیار متفاوتی هستند. از آن جایی که برای بازیافت، در نهایت مواد باید ذوب شوند، این نقطه ذوب‌های متفاوت، می‌تواند مشکل‌ساز باشند و آن‌هایی که نقطه ذوب پایین‌تری دارند در دماهای بالاتر تجزیه شوند.

جالب است بدانید درب بطری‌ها را می‌توان بعد از بازیافت به الیاف‌هایی برای پوشاک، تشک‌، روتختی، فرش یا توپ تنیس تبدیل کرد. این در حالی است که ترکیبات پلی‌اتیلن با چگالی بالا و پلی‌پروپیلن می‌توانند به چنگک، جارو، یخ‌خراش و طناب تبدیل شود.

دستگاه تولید درب بطری آب معدنی

دستگاه تولید درب بطری آب معدنی

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های زیادی در سرتاسر دنیا برای تولید درب بطری تولید شده اند که ظرفیت و سرعت بالایی هم دارند. یکی از معروف ترین شرکتهای تولیدکننده دستگاه های تولید درب بطری آب معدنی برند سوئیسی Nestal می باشد که علی رغم کیفت بالا محصولات ، سرعت چشمگیر آنها در جهان زبان زد عام و خاص است.

برای مثال دستگاه 64 کویتی (64 بطری در هر ریزش) نستال توان تولید  115000 عدد بطری در ساعت دارد که سایکل تایم 2 ثانیه می باشد.

لازم به ذکر است دستگاه تولید درب بطری نوعی دستگاه تزریق پلاستیک می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.