درامد تولید نایلون

نایلون اولین فیبر مصنوعی جهان شناخته شد و تا به امروز از پرکاربردترین الیاف مصنوعی ست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسلما درامد تولید نایلون  بخاطر کاربرد زیاد آن بسیار خوب است. درامد تولید نایلون مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس مواد اولیه تولید نایلون مواد اولیه تولید نایلکس مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ […]

درامد تولید نایلون

درامد تولید نایلون

نایلون اولین فیبر مصنوعی جهان شناخته شد و تا به امروز از پرکاربردترین الیاف مصنوعی ست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسلما درامد تولید نایلون  بخاطر کاربرد زیاد آن بسیار خوب است. درامد تولید نایلون مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس مواد اولیه تولید نایلون مواد اولیه تولید نایلکس مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ […]

نایلون اولین فیبر مصنوعی جهان شناخته شد و تا به امروز از پرکاربردترین الیاف مصنوعی ست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسلما درامد تولید نایلون  بخاطر کاربرد زیاد آن بسیار خوب است.

مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس

مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس

اطراف خود را که نگاهی بیندازیم، خانه یا محل کار قطعاً با اشیایی رو به رو می‌شویم که نایلون در آن‌ها استفاده شده است. در بحث مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس شاید اولین چیزی که در ذهنتان شکل بگیرد کیسه‌های فریزری باشد که بیشتر برای بسته بندی مواد خوراکی از آن استفاده می‌کنیم و یا کیسه زباله در ذهنتان نقش ببندد اما در واقع نقش نایلون در صنعت بیشتر از اینهاست. شاید دلیلش این باشد که در آداب زبانی به جای کیسه فریزر گفته‌ایم نایلون یا نایلکس. نایلون از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین پلیمرهایی است که در دنیا وجود دارد و در ادامه بحث مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس به این موضوع پی می‌بریم که پایه آن پلیمر است.

مواد اولیه تولید نایلون

مواد اولیه تولید نایلون چیست؟همانطور که پیشتر گفتیم نایلون پلیمری پرکاربرد است و در اصل پلی اتیلن به عنوان پلیمر پایه در ساخت آن نقش اساسی دارد. عناصر طبیعی در ترکیب این ماده دخیل هستند از جمله نیتروژن، اکسیژن، هیدروژن و کربن. ترکیب همین‌ها سبب انعطاف پذیری و پایداری در نایلون است.

برای رسیدن به محصول نهایی نایلون را در درجات مختلفی تولید می‌کنند که نوع 6 و 6.6 پرکاربردترین درجه آن می‌باشد. این تولیدات هم در صنعت، هم کشاورزی و هم برای مصارف خانگی و روزمره استفاده می‌شوند و به همین خاطر با توجه به کاربردی که دارند، ضخامت، میزان استحکام و کشسانی آن‌ها متفاوت است.

از انواع نایلون می‌توان به نایلون‌های کشاورزی، نایلون حباب دار، نایلون شیرینگ (در این مقاله به مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ هم اشاره خواهیم کرد)، نایلون ساختمانی و … اشاره کرد.

در دسته بندی‌های کلی نایلون را در دو دسته نایلون عریض و نایلون بسته بندی تقسیم می‌کنند که هر یک از موارد که ذکر کردیم در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند. برای مثال نایلون ساختمانی، نایلون کشاورزی و گلخانه‌ای از انواع عریض و نایلون شیرینگ و حباب دار و یا حتی استرچ های بسته بندی در زیر مجموعه نایلون‌های بسته بندی قرار می‌گیرند.

احتمالاً با مرور انواع این نایلون‌ها تصویر ذهنی شما کامل شده و تقریباً همه انواع آن را دیده باشید و به این نتیجه برسید که نایلون به کیسه فریزر ختم نمی‌شود.

مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس از ترکیب گرانول‌های پلی اتیلن و نایلون است. گرانول همان پلی اتیلن ولی به شکل دانه است. این شکل به دلیل هدر رفت و خطر بیماری‌های تنفسی کمتر، بیشتر مورد استفاده بوده و جایگزین پودر پلی اتیلن شده است. گرانول‌ها درون دستگاه قرار گرفته و با کمک حرارت ذوب می‌شوند و در نهایت با کمک خروجی‌های خاصی به شکل نایلون از دستگاه اخراج می‌شوند. برای آنکه این خروجی را واقعاً نایلون بنامیم لازم است کمی صبر کرده تا مواد سرد شود و تبدیل به همان چیزی شود که همه ما با شکل و شمایل آن آشنا هستیم همان نایلونی که انتظارش را داریم.

• مواد اولیه تولید نایلکس

مواد اولیه تولید نایلکس

مواد اولیه تولید نایلکس یا به طور کلی پرداختن به مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا بین نایلون و نایلکس تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ بیشترین تفاوت بین این دو درواقع در شکل ظاهری آنهاست. معمولاً نایلکس کمی ضخیم‌تر و خشک‌تر است. اگر آن را لمس کنید صدای زیادی تولید کرده و معمولاً رنگ‌های مات و کدر دارند اما نایلون ضخامت بسیار کمتری داشته معمولاً شفاف ساخته می‌شوند تا نور از آن‌ها عبور کند. تفاوت آن‌ها در میزان پلی اتیلن سبک یا سنگین و درصدی است که در ساخت آن استفاده می‌شود و همین موضوع موجب تفاوت در ضخامت و انعطاف پذیری آن می‌شود. درصد پلی اتیلن سنگین بیشتر از سبک باشد محصولی که به دست می‌آید نایلکس و اگر این مقادیر برعکس باشد در نهایت به نایلون خواهیم رسید. پس مواد اولیه تولید نایلکس در اندازه با نایلون تفاوت دارد.
• مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ

مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ

در بین انواع نایلونی که در سطرهای بالاتر معرفی کردیم شاید نایلون شیرینگ برای اغلب ما ناشناخته‌تر از انواع دیگر باشد.

در توضیح مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ ابتدا باید این نکته را روشن کنیم که نایلون شیرینگ چی هست؟ این نایلون در دسته بندی نایلون‌های مخصوص بسته بندی قرار می‌گیرد. شیرینگ به معنای جمع شدن و کوچک شدن است. با این کاربرد که برای بسته بندی محصولات مختلف نایلون را دور آن پیچیده و با حرارت دادن سبب می‌شوند که نایلون جمع شده و کاملاً به محصولی که دور آن بسته شده است بچسبد. خب قطعاً با اینکار میزان آسیب رسیدن به بسته و نفوذ خاک یا آب در آن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. بنابراین یکی از محصولات پرکاربرد در زمینه بسته بندی محسوب می‌شود. مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ شامل پلی اتیلن، پلی افیلن و PVC می‌باشد. همچنین در فرآیند تولید ناخالصی‌هایی به آن اضافه می‌کنند که در مقاومت، استحکام و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد.

درامد تولید نایلون

حالا که انواع نایلون را شناخته‌ایم متوجه می‌شویم کاربرد آن در زندگی روزانه و صنعت بیشتر از آنچه است که تصورش را می‌کردیم. همین کاربرد فراوان نشان می‌دهد که درامد تولید نایلون مبلغ کمی نباید باشد و شاید در شمار صنایع پربازده نیز به حساب بیاید. حتی بازیافت و تولید نایلون و نایلکس از مواد بازیافتی نیز درآمد تولید نایلون را در حد معقول و مقبولی نگاه داشته است. در صورتیکه که ساعات کاری در فرآیند تولید اضافه شود قطعاً سودآوری نیز به مراتب افزایش خواهد داشت.

به هر حال موادی چون نایلون و نایلکس در زندگی هر یک از ما به شیوه‌های مختلف و متنوع کاربرد دارند و به همین دلیل آشنایی با مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس خالی از لطف نبوده و همچنین سبب می‌شود بدانیم که تا چه میزان استفاده انواع آن در بخش‌ها و صنایع مختلف رایج است و نکته بعدی اینکه این اشتباه ما که خیلی تفاوتی بین نایلون و نایلکس قائل نبودیم را برای همیشه برطرف می‌کند.

 

 

تفاوت نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس در کشور ما گاها بجای یکدیگر و به اشتباه بیان می شوند.اما ببینیم تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

از نظر جنس و ضخامت نایلون ها نازک، شفاف، براق و نرم هستند و زمانیکه انها را مچاله می کنیم خیلی صدا نمی دهند.اما نایلکس ها خشک و مات هستند و آنها را می توان در ضخامت بسیار کم تولید کرد.نایلکس ها معمولا هنگام مچاله شدن صدا می دهند.برای نمونه نایلکس می توانیم به سفره یکبار مصرف، کیسه زباله رولی و … اشاره کنیم.

نایلکس معمولا از پلی اتیلن سنگین و سبک تهیه می شود که 80 درصد پلی اتیلن سنگین و 20 درصد سبک در ان بکار می رود.

نایلون یک ترموپلاستیک است که از مواد پتروشیمی تهیه می شود و در بسیاری از چیزهایی که روزانه مصرف می کنیم وجود دارد.مثلا همان دندانه های پلاستیکی مسواک، ظروف غذاخوری، جوراب و …

 

درامد تولید کیسه فریزر

خیلی از کسانی که می خواهند وارد فرایند تولید نایلون شوند دوست دارند بدانند درامد تولید کیسه فریزر چقدر است تا ببینند ورود به این عرصه برایشان صرفه مالی دارد یا خیر.با توجه به اینکه مصرف نایلون و نایلکس در کشور ما بسیار بالاست قطعا تولید کیسه فریزر با صرفه است.

بطور دقیق نمی توان گفت که میزان درامد تولید کیسه فریزر چقدر است و تا وارد این کار نشوید نمی توانید بدرستی تخمین بزنید.هرچقدر میزان تقاضا بیشتر باشد مسلما نیاز به تولید بیشتری است و از آن طرف درامد بالاتری هم بهمراه دارد.

در 5 سال گذشته به ازای 8 ساعت کار روزانه تولید کیسه فریزر میزان درامد ماهیانه 11 میلیون تومان بوده است که اگر این مبلغ را با شرایط الان در نظر بگیرید احتمالا به یک اعداد و ارقام تقریبی خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.