تولید لوله پلیکا

لوله‌های پلیکا یا PVC  ازجمله پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. لوله پلیکا درواقع از پلیمر مصنوعی تولید شده و تقریباً 40 میلیون تُن در سال مصرف دارد.در این مقاله اطلاعات مفیدی دربارهٔ نحوهٔ تولید لوله پلیکا ارائه می‌دهیم. مواد اولیه لوله پلیکا چیست؟ بررسی مراحل تولید لوله پلیکا کاربرد و موارد مصرف […]

تولید لوله پلیکا

لوله‌های پلیکا یا PVC  ازجمله پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. لوله پلیکا درواقع از پلیمر مصنوعی تولید شده و تقریباً 40 میلیون تُن در سال مصرف دارد.در این مقاله اطلاعات مفیدی دربارهٔ نحوهٔ تولید لوله پلیکا ارائه می‌دهیم. مواد اولیه لوله پلیکا چیست؟ بررسی مراحل تولید لوله پلیکا کاربرد و موارد مصرف […]

لوله‌های پلیکا یا PVC  ازجمله پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. لوله پلیکا درواقع از پلیمر مصنوعی تولید شده و تقریباً 40 میلیون تُن در سال مصرف دارد.در این مقاله اطلاعات مفیدی دربارهٔ نحوهٔ تولید لوله پلیکا ارائه می‌دهیم.

مواد اولیه لوله پلیکا

مواد اولیه تولید لوله پلیکا چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در فرآیند تولید لوله پلیکا باید به آن نهایت دقت را داشت، متریال مورد استفاده در کارخانه لوله پلیکا است‌.

رایج‌ترین مواد اولیه لوله پلیکا به شرح زیر است:

گرانول PVC  یا پودر

برای تولید لوله‌های پولیکا باید بین پودر یا گرانول پی وی سی یکی را برای تولید انتخاب کنیم.

Filler   یا پرکننده‌ها

پرکننده‌ها درواقع منجر به افزایش استحکام لوله پلیکا می‌شوند و رایج‌ترین نوع آن‌ها کربنات کلسیم است. لازم به ذکر است که استفاده از Fillerها باید به اندازه و محاسبه شده باشد؛ زیرا افزایش بیش از حد این ماده باعث اُفت کیفیت محصول می‌شود. استفاده از Filler Coated ها نیز گزینه معقول و مناسبی است.

روان‌ کننده‌ها یا Lubricant

این ماده برای ایجاد اصطکاک و مقاومت به مواد اولیه لوله پلیکا افزوده می‌شود. تنوع روان کننده بسیار بالا بوده و خود به دو نوع روان کننده داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. رایج‌ترین روان‌کننده‌های داخلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • الکل‌های چرب
  • استارت کلسیم
  • اسیدهای استر چرب

اگر بخواهیم تعدادی از روان کننده‌های خارجی را نیز برای شما مثال بزنیم، می‌توانیم به پلی اتیلن واکس و پارافین وکس اشاره کنیم.

پایدار کننده‌های فرآیند

جالب است بدانید که Stabilizerها نقش بسیار مهمی در تولید لوله های پلیکا ایفا می‌کنند. پایدار کننده‌ها دمای تخریب و دمای انجام فرآیند را مدیریت می‌کنند. از طرفی هم مدیریت پایدار کننده‌ها در تعیین رنگ لوله پلیکا اثرگذار است.

کمک فرآیند یا Processing Aid

این قبیل از کمک فرآیندها از کوپلیمر متیل کریلات و آلکیل آکریلات تشکیل شده‌اند و خواص متعددی دارند. جالب است بدانید که کمک فرآیندها باعث کاهش ضایعات شده و منجر به افزایش براقیت سطح و یکنواختی سطح لوله‌ها می‌شوند.

مواد اصلاح کننده Impact Modifier

مواد اصلاح کننده موجب افزایش مقاومت نسبت به ضربه می‌شوند . یکی از پرکاربردترین مواد اصلاح کننده که در کارخانه تولید لوله های پلیکا استفاده می‌شود، پلی اتیلن کلرینه شده است و حدوداً 30 تا 40 درصد آن از کلر تولید شده است. این مواد قدرت مقاومت در برابر مواد شیمیایی را دوچندان می‌کند.

رنگدانه‌ها

از Pigmentها به عنوان رنگدانه‌های معدنی و آلی برای رنگ‌آمیزی لوله‌های پولیکا تولید شده استفاده می‌کنند. از این قبیل رنگدانه‌ها می‌توان به تیتانیوم دی اکسید اشاره کنیم که خاصیت میکروب‌زدایی نیز دارد.

تولید لوله پلیکا

بررسی مراحل تولید لوله پلیکا

تولید لوله پولیکا طی مراحل خاصی انجام می‌شود. این مراحل به شرح زیر است:

  • مرحله اول: پودر یا گرانول pvc باید تحت فشار و حرارت قرار گرفته و کلرید وینیل نیز در معرض نور خورشید قرار بگیرد تا واکنش پلیمریزاسیون انجام‌ شود. سپس ماده سفید رنگی حاصل می‌شود که باید ترکیبات شیمیایی به آن اضافه شوند. در این مرحله فرآیند ترک خوردگی نیز انجام شده و ماده به کمک گاز طبیعی گرم می‌شود و اتیلن تولید شده وترکیب سدیم کلرید با الکترولیز شکل می‌گیرند و در پایان این مرحله کلر و هیدروکسید سدیم حاصل می‌شود.
  • مرحله دوم: حال با افزودن موارد افزودنی توزین شده و مخلوط آنها ماده خشک و یکدستی تولید می‌شود. در این مرحله دمای مواد تا 120 درجه سانتیگراد افزایش داشته و تمامی ریز پلیمرها ذوب شده و سپس به محفظه خنک کننده اضافه می‌شوند و دما تا 50 درجه کاهش می‌یابد و‌ مواد به مخزن ذخیره هدایت می‌شود تا به چگالی و دمای موردنیاز برسد.
  • مرحله سوم: حال به کمک دستگاه‌های اکسترود پیچیده لوله پلیکا دراندازه های مختلف از 16 تا 630 میلی‌متری و در متراژ دلخواه تولید می‌شوند.
  • مرحله پایانی: پس از طی مراحل قبل باید لوله تولید شده سرد و سپس با سرعت ثابت کشیده شود. کنترل سرعت در این مرحله به شدت حائز اهمیت بوده و تاثیر بسزایی در کیفیت لوله‌ها دارد. در پایان نیز لوله تولید شده مورد آزمایش قرار گرفته و‌ کیفیت آن بررسی می‌شود.

دقت داشته باشید که برای تولید لوله پلیکا مراحل به دستگاه خط تولید لوله و‌ مواد اولیه لوله پلیکا بستگی داشته و چنانچه خطایی در مراحل‌ انجام شود، کیفیت لوله تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

کاربرد و موارد مصرف لوله پلیکا

کاربرد و موارد مصرف لوله پلیکا

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، لوله پولیکا بسیار پرکاربرد است و در مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد زیر از جمله مهم‌ترین موارد مصرف لوله پولیکا محسوب می‌شوند:

  • لوله کشی ساختمانی و صنعتی
  • سیستم آبرسانی شهری
  • سیستم‌های فاضلابی
  • زهکشی
  • انتقال کابل‌های مخابراتی
  • برای آبرسانی و کشاورزی
  • سیستم‌های هواکش ساختمان و فاضلاب

کارخانه لوله پلیکا

بررسی مزایای استفاده ازلوله پلیکا

مزایای مهم و کاربردی لوله پلیکا عبارت‌اند از:

  • مقاومت و استحکام بسیار بالا در برابر حرارت و خوردگی
  • سطوح آن‌ها صاف بوده و هیچگونه اصطکاکی بین مایعات سیال و سطح لوله ایجاد نمی‌شود و از این جهت برای انتقال آب و سایر مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • وزن نسبتاً سبک و مطلوبی دارند و در نتیجه جابجایی آن‌ها چندان دشوار نیست.
  • فرآیند ساخت لوله پلیکا آسان بوده و هزینه تولید آن مقرون‌به‌صرفه است.
  • دوام نسبتاً طولانی دارند.
  • در برابر واکنش‌های شیمیایی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • منجر به تغییر در کیفیت مایع به ویژه طعم آب نمی‌شوند.
  • فاقد پوسیدگی، زنگاب و رسوبات هستند.
  • قابلیت استفاده در مناطق مرطوب دارند.
  • قابلیت شکل‌پذیری بالایی داشته و می‌توان آن‌ها را به شکل هر قالب خاصی درآورد و در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.

در پایان توصیه می‌کنیم برای خرید مواداولیه کارخانه لوله پلیکا از اکسون پلیمر راهنمایی بگیرید.بهتر است به کیفیت مواد اولیه دقت داشته باشید و مناسب‌ترین مدل لوله پلیکا را با توجه به موارد مصرف و نیاز خود خریداری کنید. همچنین قبل از خرید از کیفیت تولیدات و دقت مراحل تولید اطمینان کسب نمایید.

کارخانه تولید لوله پلیکا

برای تاسیس کارخانه تولید لوله پلیکا مهم ترین ماشین آلاتی که باید داشته باشید اکسترودر می باشد. اکسترودر دارای ساختار پیچ بسیار پیشرفته و جدیدی است. این پیچ وظیفه تولید لوله با کیفیت بالا را بر عهده دارد.

برای خط تولید لوله پلیکا  با کیفیت باید دستگاه دو ماردون داشته باشید.

چرا تولید پی وی سی به یک دستگاه اکسترودر دو ماردون نیاز دارد؟

برای تبدیل شدن به یک تولید کننده موفق لوله پی وی سی، باید روی یک دستگاه اکسترودر لوله با کیفیت داشته باشید. برخلاف لوله‌های پلی‌اتیلن و PPR که از یک اکسترودر تک ماردون استاندارد استفاده می‌کنند، برای تولید لوله‌های پی وی سی نیاز به استفاده از اکسترودر دو ماردون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.